Anatómia tanulása
3. Előbb az atlasz+szótár és csak utána a funkcianci (Funkcionális anatómia tk.)! Hiába esel neki nagy vehememenciával a tankönyvnek...egy kukkot se fogsz érteni belőle ha nem tudsz hozzá képet kacsolni és csak kapkodás lesz belőle!
Nem győzöm hangsúlyozni: FOLYAMATOSAN TANULJ!
Végül még valami: előbb a Sobotta, utána a Yokochi!
A Tigrisszelidítő (dokumentumfilm drogfüggőkről)
www.youtube.com/watch?v=F2iWCFqb7I8
A Cornell-módszer, avagy az 5R!
A Cornell-módszer előadásokon leadott tananyag jegyzetelési és tanulási módszere, mely megkönnyíti az ismeretek rendszerezését, elsajátítását és felidézését. Egyetemi, főiskolai tanulmányok során, valamint felnőttképzésben eredményesen használható. A Cornell Egyetemen Walter Pauk professzor fejlesztette ki az 1950-es években. A 2000-es években drámaian megnőtt a népszerűsége.
Előkészületek az előadás előtt
* A jegyzetelésre szánt lapot 3 részre osztjuk fel, és a megfelelő tartalom kerül az egyes mezőkbe.
Nagyalakú füzetlapot vagy jegyzettömböt célszerű használni. Minden egyes lap bal oldalán húzzunk 6 cm-es margót. Ez lesz a felidézés oszlop. A jobboldali részre jegyzetelünk az előadáson, ez a jegyzet oszlop. Alul a lap teljes szélességében húzzunk egy 4 cm-es margót, ide a lap összegzése, és esetleg az előadónak feltenni kívánt kérdéseink kerülnek.
* Tájékozódjunk az előadás témájáról, fő- és altémáiről a kurzus vagy tantárgy tematikájából (tantervéből, tanmenetéből) ha lehetséges.
Jegyzetelés, feldolgozás és tanulás
Az 5R módszer segítségével történik:
Record - Jegyzetelés
A lehető legtöbb tényt és gondolatot jegyezzük le az előadás során olvasható és áttekinthető formában a jegyzet oszlopba.
Jótanácsok a jegyzeteléshez
1. Használjunk lapszámozást és keltezést minden oldalon!
2. Már ekkor elkezdhetjük a lényeg kiemelését eltérő színnel, esetleg keretezéssel, aláhúzással melyre az előadó többféle módon is felhívhatja figyelmünket:
* Táblára írja.
* Szóban:
o Gesztusaival, arckifejezéseivel, hangerejével vagy hangsúlyával emeli ki ezeket.
o Több időt szentel rá, illetve példákkal világítja meg.
o Beszédfordulatokkal hívja fel rájuk a figyelmet, például következtetést von le, indokol.
* Áttekintés ad az óra elején, és összegzést a végén.
3. Az egyes témák között hagyjunk ki néhány sort.
4. A beszédfordulatokat, és egyéb "körítést" ne jegyezzük le.
5. Röviden és tömören jegyzeteljünk, mindig tudjunk választani a címszavas és egész mondatos leírás között.
6. Következetesen használjuk a jeleket és rövidítéseket.
7. Úgy használuk saját szavainkat, hogy a jelentés ne változzon meg!
8. A képleteket, definíciókat, tényeket, adatokat pontosan jegyezzük le!
9. Használjunk vázlatos elrendezést, felsorolást, számozást!
10. Készítsünk ábrákat, diagramokat!
11. Hagyjunk ki elegendő helyet a későbbi kiegészítésekhez, írjunk "szellősen"!
12. Ha valamiről lemaradtunk, írjunk róla címszavakat, és hagyjunk ki üres helyet a későbbi pótlásra!
13. Hagyjuk el a leírások és teljes magyarázatok jegyzetelését.
Reduce - Szűkítés
Előadás után amilyen hamar csak lehetséges, tömören összegezzük jegyzetünket a felidézés oszlopba. Ezek a kivonat mozgósítja memóriánkat a tanulás során, előhívja a hozzá tartozó ismereteket. A jegyzet tényeiből és gondolataiból a következő típusú rövid elemek kerülhetnek ide:
1. Az egyes részekre vonatkozó kérdések.
2. A jegyzetben tárgyalt címszavak és fogalmak.
3. Megállapítások, alcímek.
Recite - Felmondás
Takarjuk le a jegyzet oszlopot, és a felidézés oszlop alapján saját szavainkkal próbáljuk teljes mértékben felidézni az előadás anyagát. Utána ellenőrizzük.
Reflect - Tükrözés
Alakítsunk ki "szakvéleményünket" saját tapasztalatainkból, megfigyeléseinkből és a jegyzetből a következő módon:
* Vizsgáljuk meg hogyan kapcsolódnak a tanultak eddigi ismereteinkhez és más tantárgyakhoz!
* Mely gondolatokkal értünk egyet, és melyekkel nem?
* Mely gondolatok tiszták és melyek zavarosak vagy nehezen érthetőek?
* Milyen új kérdéseket vet fel bennünk az előadás?
* Alkalmazhatók-e, és milyen területen az ismeretek?
Review - Áttekintés
A lap összegzése mezőbe készítsünk egy-két mondatos összegzést a lapon található témákból. Az egész előadásról is írhatunk összegzést annak utolsó lapjára. Ezzel biztosíthatjuk a gyors áttekintés és ismétlés lehetőségét. Szánjunk naponta néhány percet jegyzetünk áttekintésére, ezzel segítve a tanultak emlékezetben tartását.
Forrás: Wikipedia
Téma: Cikkek
Nincs hozzászólás.