Anatómia tanulása

Hamarosan elkezdődik a várva várt (?) anatómia az első évesek számára. Ilyenkor már elkezdi az ember érezni, hogy orvosi egyetemre jár és mérhetetlen lelkesedéssel szalad be a boncterembe és az előadásokra. Sajnos idővel ez a lelkesedés elkeseredésbe is képes átcsapni.. Az anatómia egy "fekete-fehér" tantárgy: mérhetetlen ülep szükséges hozzá és a magolás képessége. Persze vannak logikus részei amit az ember meg tud (kell) érteni (ez főleg a szövet- és fejlődéstanra igaz), de összességében az a helyzet, hogy bizony be kell seggelni tömérdek mennyiségű latin szót/kifejezést,amelyhez halál pontosan kell tudni párosítani azok valós, vizuális megfefelelőjét. Az anatómia tárgy sikeres elsajátításának az alábbi titkai vannak:
 
1. A LEGELSŐ előadástól kezdve tanulj! Hazaérve rögtön nézd át amit leadtak és ha van időd nézd meg mi lesz a következő előadáson, hogy ne nézz olyan bambán ki a fejedből!
 
2. Okosan jegyzetelj! Sokszor az oktatók olyan dolgokat is elmondanak amik a tankönyvben nincsenek benne vagy másképpen, viszont előszeretettel kérdezik vissza a vizsgán!

3. Előbb az atlasz+szótár és csak utána a funkcianci (Funkcionális anatómia tk.)! Hiába esel neki nagy vehememenciával a tankönyvnek...egy kukkot se fogsz érteni belőle ha nem tudsz hozzá képet kacsolni és csak kapkodás lesz belőle!
 
4. Készíts saját rajzot (sematikusat)! Ez nagyban megkönnyíti a bevésődést!
 
...és végül az örök hiba amit ne kövess el: NE A VIZSGAIDŐSZAKBAN AKARD ELSAJÁTÍTANI A FÉLÉV ANYAGÁT, mert úgysem fog menni. Túl nagy az anyag és ehhez túl kevés lesz az idő!
Nem győzöm hangsúlyozni: FOLYAMATOSAN TANULJ!
 
Hogy egy volt anat tanáromat idézzem: " A vizsgaidőszak arra való, hogy a már megtanult anyagot ismételd, rendezd, kiegészítsd, még alaposabbá tedd. Nem arra, hogy akkor kezd behozni a sok lemaradást!"
 
Ahogy elkezdődnek az anatómia előadások én folyamatosan fogok feltölteni mindenféle okosságot! Majd csekkoljátok! :)
 
Tankönyvek amik nagyon kellenek:
 
Végül még valami: előbb a Sobotta, utána a Yokochi!

 

A Tigrisszelidítő (dokumentumfilm drogfüggőkről)

Dr. Csernus Imre elég megosztó személyiség. Őt vagy utálják vagy nagyon szeretik...Mindenki döntse el maga. Módszere sajátos de szerintem hatásos. Szerinted?
 
 

www.youtube.com/watch?v=F2iWCFqb7I8

 

A Cornell-módszer, avagy az 5R!

Cornell-módszer

 

A Cornell-módszer előadásokon leadott tananyag jegyzetelési és tanulási módszere, mely megkönnyíti az ismeretek rendszerezését, elsajátítását és felidézését. Egyetemi, főiskolai tanulmányok során, valamint felnőttképzésben eredményesen használható.  A Cornell Egyetemen Walter Pauk professzor fejlesztette ki az 1950-es években. A 2000-es években drámaian megnőtt a népszerűsége.

Előkészületek az előadás előtt

    * A jegyzetelésre szánt lapot 3 részre osztjuk fel, és a megfelelő tartalom kerül az egyes mezőkbe.

Nagyalakú füzetlapot vagy jegyzettömböt célszerű használni. Minden egyes lap bal oldalán húzzunk 6 cm-es margót. Ez lesz a felidézés oszlop. A jobboldali részre jegyzetelünk az előadáson, ez a jegyzet oszlop. Alul a lap teljes szélességében húzzunk egy 4 cm-es margót, ide a lap összegzése, és esetleg az előadónak feltenni kívánt kérdéseink kerülnek.

    * Tájékozódjunk az előadás témájáról, fő- és altémáiről a kurzus vagy tantárgy tematikájából (tantervéből, tanmenetéből) ha lehetséges.

Jegyzetelés, feldolgozás és tanulás

Az 5R módszer segítségével történik:

Record - Jegyzetelés

A lehető legtöbb tényt és gondolatot jegyezzük le az előadás során olvasható és áttekinthető formában a jegyzet oszlopba.

Jótanácsok a jegyzeteléshez

   1. Használjunk lapszámozást és keltezést minden oldalon!
   2. Már ekkor elkezdhetjük a lényeg kiemelését eltérő színnel, esetleg keretezéssel, aláhúzással melyre az előadó többféle módon is felhívhatja figyelmünket:
          * Táblára írja.
          * Szóban:
                o Gesztusaival, arckifejezéseivel, hangerejével vagy hangsúlyával emeli ki ezeket.
                o Több időt szentel rá, illetve példákkal világítja meg.
                o Beszédfordulatokkal hívja fel rájuk a figyelmet, például következtetést von le, indokol.
          * Áttekintés ad az óra elején, és összegzést a végén.
   3. Az egyes témák között hagyjunk ki néhány sort.
   4. A beszédfordulatokat, és egyéb "körítést" ne jegyezzük le.
   5. Röviden és tömören jegyzeteljünk, mindig tudjunk választani a címszavas és egész mondatos leírás között.
   6. Következetesen használjuk a jeleket és rövidítéseket.
   7. Úgy használuk saját szavainkat, hogy a jelentés ne változzon meg!
   8. A képleteket, definíciókat, tényeket, adatokat pontosan jegyezzük le!
   9. Használjunk vázlatos elrendezést, felsorolást, számozást!
  10. Készítsünk ábrákat, diagramokat!
  11. Hagyjunk ki elegendő helyet a későbbi kiegészítésekhez, írjunk "szellősen"!
  12. Ha valamiről lemaradtunk, írjunk róla címszavakat, és hagyjunk ki üres helyet a későbbi pótlásra!
  13. Hagyjuk el a leírások és teljes magyarázatok jegyzetelését.

Reduce - Szűkítés

Előadás után amilyen hamar csak lehetséges, tömören összegezzük jegyzetünket a felidézés oszlopba. Ezek a kivonat mozgósítja memóriánkat a tanulás során, előhívja a hozzá tartozó ismereteket. A jegyzet tényeiből és gondolataiból a következő típusú rövid elemek kerülhetnek ide:

   1. Az egyes részekre vonatkozó kérdések.
   2. A jegyzetben tárgyalt címszavak és fogalmak.
   3. Megállapítások, alcímek.

Recite - Felmondás

Takarjuk le a jegyzet oszlopot, és a felidézés oszlop alapján saját szavainkkal próbáljuk teljes mértékben felidézni az előadás anyagát. Utána ellenőrizzük.

Reflect - Tükrözés

Alakítsunk ki "szakvéleményünket" saját tapasztalatainkból, megfigyeléseinkből és a jegyzetből a következő módon:

    * Vizsgáljuk meg hogyan kapcsolódnak a tanultak eddigi ismereteinkhez és más tantárgyakhoz!
    * Mely gondolatokkal értünk egyet, és melyekkel nem?
    * Mely gondolatok tiszták és melyek zavarosak vagy nehezen érthetőek?
    * Milyen új kérdéseket vet fel bennünk az előadás?
    * Alkalmazhatók-e, és milyen területen az ismeretek?

Review - Áttekintés

lap összegzése mezőbe készítsünk egy-két mondatos összegzést a lapon található témákból. Az egész előadásról is írhatunk összegzést annak utolsó lapjára. Ezzel biztosíthatjuk a gyors áttekintés és ismétlés lehetőségét. Szánjunk naponta néhány percet jegyzetünk áttekintésére, ezzel segítve a tanultak emlékezetben tartását.

 Forrás: Wikipedia

 

Készíts elmetérképet!

A vizsgaidőszak alatt (előtt) mindenki igyekszik különböző tanulási stratégiákat kidolgozni, hogy eredményesebb legyen a tanulás.
Erre sok féle módszer van. Elsőként íme az elmetérkép! Ennek segítségével színes ábrákat készíthettek az adott tananyagról, melynek segítségével bizonyítottan hatékonyabb a bevésődés. Bár kissé időigényes az elkészítésük, de tényleg működik!
 
 
A szoftver próbaverziója (ami bőven elég) itt található: thinkbuzan.com/products/imindmap/
 
Hajrá :)
 

Téma: Cikkek

Nincs hozzászólás.

Új hozzászólás hozzáadása

© 2015 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode